Święci Ojcowie i wielcy doktorzy Kościoła mówili o tej tajemnicy w kazaniach i homiliach do wiernych jak o czymś dobrze im znanym i przez nich uznanym. Więc tylko wyjaśniali ją i tłumaczyli jej głębsze znaczenie; podkreślali zwłaszcza to, że święto Wniebowzięcia przypomina nie tylko o tym, że ciało Najświętszej Dziewicy Maryi nie zaznało zniszczenia, ale także Jej zwycięstwo odniesione nad śmiercią oraz Jej wejście do chwały na wzór Jedynego Jej Syna, Jezusa Chrystusa.
ZwÅ‚aszcza Å›wiÄ™ty Jan DamasceÅ„ski Å›wiadczy o tej prawdzie przekazanej nam przez TradycjÄ™. Wylicza on dary i przywileje dostojnej Bogurodzicy, a ukazujÄ…c Jej wniebowziÄ™cie z wielkÄ… mocÄ… gÅ‚osi: “Trzeba byÅ‚o, aby Ta, która zachowaÅ‚a nienaruszone dziewictwo wydajÄ…c na Å›wiat Syna Bożego, także i po Å›mierci zachowaÅ‚a ciaÅ‚o nienaruszone zniszczeniem. Trzeba byÅ‚o, aby Ta, która nosiÅ‚a w Å‚onie swego StwórcÄ™, zamieszkaÅ‚a w niebiaÅ„skich przybytkach. Trzeba byÅ‚o, aby Oblubienica Ojca przebywaÅ‚a w niebie. Trzeba byÅ‚o, aby Ta, która spoglÄ…daÅ‚a na swojego Syna przybitego do krzyża, której serce zostaÅ‚o przebite mieczem, oszczÄ™dzonym Jej przy narodzeniu Syna, teraz widziaÅ‚a Go przebywajÄ…cego w chwale Ojca. Trzeba byÅ‚o, aby Matka Boga weszÅ‚a w posiadanie dziedzictwa swojego Syna i aby byÅ‚a czczona przez wszelkie stworzenie jako Bogurodzica i sÅ‚użebnica PaÅ„ska”.
ÅšwiÄ™ty Germanus z Konstantynopola uważa, że ciaÅ‚o Dziewicy Maryi, Matki Boga, powinno byÅ‚o uniknąć zniszczenia i być wziÄ™te do nieba, albowiem odpowiadaÅ‚o to godnoÅ›ci Jej Boskiego macierzyÅ„stwa oraz Å›wiÄ™toÅ›ci Jej dziewiczego ciaÅ‚a: “Jak napisano: ukazujesz siÄ™ «w piÄ™knie»; twoje dziewicze ciaÅ‚o jest Å›wiÄ™te i czyste, jest w caÅ‚oÅ›ci Å›wiÄ…tyniÄ… Boga, dlatego też jest odtÄ…d chronione i nie obróci siÄ™ w proch; przemienione ma ono przejść do życia w nieskazitelnoÅ›ci, żywe i chwalebne, nienaruszone i uczestniczÄ…ce w życiu doskonaÅ‚ym”.
Inny jeszcze starożytny autor stwierdza: “Jako peÅ‚na chwaÅ‚y Matka Chrystusa, naszego Zbawcy i Boga, Dawcy życia i nieÅ›miertelnoÅ›ci, Maryja zostaÅ‚a przywrócona życiu i trwa w wiekuistej nieÅ›miertelnoÅ›ci ciaÅ‚a razem z Tym, który JÄ… wywiódÅ‚ z grobu i wziÄ…Å‚ do nieba w sposób Jemu tylko wiadomy”.
Wszystkie te rozważania i twierdzenia świętych Ojców opierają się na Piśmie świętym jako na ostatecznym dowodzie: albowiem stawia nam ono przed oczyma Matkę Bożą najściślej zjednoczoną ze swoim Boskim Synem i zawsze dzielącą Jego losy.
Należy zwÅ‚aszcza pamiÄ™tać o tym, że od II wieku Ojcowie widzÄ… w Dziewicy Maryi jakby nowÄ… EwÄ™ u boku nowego Adama; a chociaż jest Mu ona poddana, to przecież jest z Nim Å›ciÅ›le zjednoczona w walce przeciwko wrogowi z piekieÅ‚; wedle zapowiedzi protoewangelii owa walka miaÅ‚a siÄ™ zakoÅ„czyć caÅ‚kowitym zwyciÄ™stwem nad grzechem i Å›mierciÄ…, które to moce sÄ… zawsze nieodłącznie powiÄ…zane, jak wynika z pism ApostoÅ‚a Narodów. I tak jak chwalebne zmartwychwstanie Chrystusa byÅ‚o istotÄ…, a równoczeÅ›nie wymownym znakiem tego zwyciÄ™stwa, tak też i wspólna walka BÅ‚ogosÅ‚awionej Dziewicy i Jej Syna miaÅ‚a siÄ™ zakoÅ„czyć “nieskazitelnoÅ›ciÄ…” Jej dziewiczego ciaÅ‚a; albowiem, jak mówi tenże ApostoÅ‚: “A kiedy już to, co Å›miertelne, przyodzieje siÄ™ w nieÅ›miertelność, wtedy sprawdzÄ… siÄ™ sÅ‚owa, które zostaÅ‚y napisane: zwyciÄ™stwo pochÅ‚onęło Å›mierć”.
Tak wiÄ™c czcigodna Matka Boga, niezbadanym i odwiecznym wyrokiem Bożym zostaÅ‚a wybrana i przeznaczona do zjednoczenia z Jezusem Chrystusem: niepokalane byÅ‚o Jej poczÄ™cie, dziewicze Jej macierzyÅ„stwo; ofiarnie zespolona z Boskim Odkupicielem w Jego peÅ‚nym triumfie nad grzechem i jego skutkami, dostÄ…piÅ‚a w koÅ„cu najwiÄ™kszego przywileju, wieÅ„czÄ…cego wszystkie inne, które byÅ‚y Jej udziaÅ‚em: zostaÅ‚a uchroniona od skażenia grobu i Å›mierć Jej nie przemogÅ‚a: tak jak Jej Syn, zostaÅ‚a i Ona z ciaÅ‚em i duszÄ… uniesiona do chwaÅ‚y niebios i tam jako peÅ‚na blasku Królowa przebywa po prawicy tego “nieÅ›miertelnego Króla wieków”.
Ponieważ wiÄ™c caÅ‚y KoÅ›ciół, w którym przejawia dziaÅ‚alność Duch Prawdy, kierujÄ…cy go nieomylnie do doskonaÅ‚ego poznania prawd objawionych na przestrzeni wieków wielokrotnie okazaÅ‚ swÄ… wiarÄ™, i ponieważ biskupi z caÅ‚ego Å›wiata prawie jednomyÅ›lnie proszÄ…, by okreÅ›lić jako dogmat wiary Boskiej i katolickiej prawdÄ™ o cielesnym WniebowziÄ™ciu NajÅ›wiÄ™tszej Dziewicy Maryi – a opiera siÄ™ ta prawda na PiÅ›mie Å›wiÄ™tym, jest głęboko zakorzeniona w duszach wiernych, potwierdzona od najdawniejszych czasów przez kult liturgiczny, w najwyższym stopniu zgodna z innymi prawdami objawionymi, wspaniale uwydatniona i wyjaÅ›niona staraniem, wiedzÄ… i mÄ…droÅ›ciÄ… teologów – sÄ…dzimy, że nadeszÅ‚a już chwila, z góry wyznaczona w zamiarach Bożej OpatrznoÅ›ci, byÅ›my uroczyÅ›cie ogÅ‚osili ów wspaniaÅ‚y przywilej Dziewicy Maryi.
My, którzyśmy powierzyli swój pontyfikat szczególnej pieczy Najświętszej Dziewicy, do której uciekaliśmy się w tylu kolejach bardzo smutnych losów, My, którzyśmy publicznym aktem poświęcili cały rodzaj ludzki Jej Niepokalanemu Sercu i tyle razy doznaliśmy Jej przemożnej opieki, ufamy bezwzględnie, że to uroczyste ogłoszenie i określenie dogmatu Wniebowzięcia nie mało przyczyni się ku pożytkowi ludzkiej społeczności. Obraca się ono bowiem na chwałę Trójcy Przenajświętszej, z którą Boga-Rodzica Dziewica złączona jest szczególnymi więzami. Można bowiem mieć nadzieją, że wszyscy wierni zostaną pobudzeni do gorętszego nabożeństwa ku czci Niebieskiej Matki, że wszyscy, którzy chlubią się imieniem chrześcijan, rozbudzą w sobie pragnienie uczestnictwa w jedności Mistycznego Ciała Jezusa Chrystusa i powiększania miłości ku Tej, która do wszystkich członków tego dostojnego Ciała po macierzyńsku się odnosi. Należy się również spodziewać, że ci, którzy rozważają chwalebny przykład Maryi, będą się przekonywali coraz więcej, ile jest warte życie ludzkie, jeśli w całości jest poświęcone wypełnianiu woli Ojca Niebieskiego i trosce o dobro innych. A gdy zepsucie obyczajów grozi zagładą blasków cnoty i zgubą wielu istnieniom ludzkim, niechaj w ten okazały sposób oczom wszystkich jawi się w pełnym świetle, jak wzniosły jest kres przeznaczenia naszej duszy i ciała. Oby wreszcie wiara w cielesne Wniebowzięcie Maryi, uczyniła mocniejszą i żywszą wiarę w nasze zmartwychwstanie.
Bardzo wielką radość sprawia Nam fakt, że to uroczyste wydarzenie odbywa się z woli Bożej Opatrzności w Roku Świętym. Tak więc dane jest Nam podczas obchodu Wielkiego Jubileuszu przyozdobić skroń Bogarodzicy Dziewicy tym oto jaśniejszym klejnotem i pozostawić trwalszy nad spiż pomnik Naszego najgorętszego nabożeństwa względem Matki Boga.
Definicja dogmatu
Dlatego zaniósłszy do Boga wielokrotne korne błaganie i wezwawszy światła Ducha Prawdy, ku chwale Boga Wszechmogącego, który szczególną Swą łaskawością obdarzył Maryję Dziewicę, na cześć Syna Jego, nieśmiertelnego Króla wieków oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci, dla powiększenia chwały dostojnej Matki tegoż Syna, dla radości i wesela całego Kościoła, powagą, Pana Naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Naszą ogłaszamy, wyjaśniamy i określamy, jako dogmat przez Boga objawiony, że Niepokalana Bogarodzica zawsze Dziewica Maryja, po zakończeniu biegu życia ziemskiego, została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej chwały.
Z Konstytucji Apostolskiej “Munificentissimus Deus” papieża Piusa XII




